Financieel Jaaroverzicht 2020

Heb je een Moneyou spaarrekening en/of een Moneyou Go rekening? Het Financieel Jaaroverzicht 2020 is vanaf nu als PDF beschikbaar.

Heb je een Moneyou Hypotheek of een lening bij Moneyou? We informeren je per e-mail zodra je saldo-opgave of je jaaroverzicht klaarstaat op je Persoonlijke pagina.

Belastingdienst en Financieel Jaaroverzicht

Ieder jaar leveren we het Financieel Jaaroverzicht aan bij de Belastingdienst. De Belastingdienst gebruikt deze gegevens onder andere voor je vooraf ingevulde aangifte. Deze aangifte is vanaf begin maart beschikbaar bij de Belastingdienst.

Controleer altijd aan de hand van het Financieel Jaaroverzicht of de gegevens in je aangifte goed zijn ingevuld.

Moneyou Spaarrekening

1. Log in op Moneyou Sparen, rechtsboven op moneyou.nl
2. Ga naar Mijn gegevens > Jaaroverzicht
3. Kies het jaar waarvan je het overzicht wilt downloaden
4. Klik op Downloaden
5. Je pdf verschijnt linksonder in je scherm. Of je vindt het bij je downloads (sneltoets CTRL+J of Command+J).

Moneyou Go rekening

1. Open je Moneyou Go app
2. Ga naar Instellingen > Download documenten
3. Selecteer Financieel Jaaroverzicht en kies het jaar waarvan je het overzicht wilt downloaden
4. Klik op Downloaden
5.  Kies op welke manier je de pdf wilt ontvangen. Bijvoorbeeld via e-mail of bewaren in de bestanden op je mobiel.

Moneyou lening

1. Log in op Moneyou Lenen, rechtsboven op moneyou.nl
2. Ga naar je Berichten
3. Daar staat het Financieel Jaaroverzicht voor je klaar

Moneyou Hypotheek (binnenkort beschikbaar)

1. Log in op je Moneyou Hypotheek, rechtsboven op moneyou.nl
2. Ga naar Saldo-opgave
3. Klik op downloaden

Veelgestelde vragen over het Financieel Jaaroverzicht

Heb je een vraag over het Financieel Jaaroverzicht? Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice.

Welke klanten ontvangen een Financieel Jaaroverzicht of een saldo-opgave?
Klanten met een lening, spaar- of betaalrekening ontvangen een Financieel Jaaroverzicht. Klanten met een hypotheek krijgen een saldo-opgave.
Wanneer ontvang ik mijn jaaroverzicht?

De jaaroverzichten over 2020 verspreiden we vanaf begin januari 2021. We doen dit gefaseerd waardoor we nu nog niet kunnen zeggen wanneer je je jaaroverzicht precies ontvangt. We zorgen ervoor dat alle jaaroverzichten ruim voor 1 maart 2021 zijn verspreid zodat iedereen deze binnen heeft voordat de Vooringevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst klaarstaat.

Waarom staat er 31 december op mijn Financieel Jaaroverzicht?
Er staat 31 december op je Financieel Jaaroverzicht omdat het gaat over het saldo dat is opgegeven op 31 december om 24.00 uur. Dit is hetzelfde tijdstip als 1 januari om 00.00 uur. Je kunt dit saldo dus gebruiken.
Kan ik mijn jaaroverzicht eerder ontvangen?
Dit is helaas niet mogelijk.

Staat mijn Moneyou spaarrekening of mijn Moneyou Go rekening vooraf ingevuld op het aangifteformulier van de Belastingdienst?
Ieder jaar per 1 maart zijn je gegevens vooraf ingevuld bij de digitale belastingaangifte. We zijn verplicht om de gegevens uit je Financieel Jaaroverzicht bij de Belastingdienst aan te leveren. Normaal gesproken vult de Belastingdienst met deze gegevens je digitale belastingaangifte zoveel mogelijk vooraf in.
Waarom zie ik mijn Groen deposito niet in mijn jaaroverzicht?

In je jaaroverzicht is het Groen deposito niet nader gespecificeerd. Het bedrag dat je hebt ingelegd valt onder het kopje Spaardeposito’s. Daar staat het totaalbedrag van alle deposito’s.

Met een Groen deposito draag je bij aan een groene toekomst én kun je ook nog van fiscale voordelen genieten. Het is daarom van belang dat de belastingdienst op de hoogte is van je Groen deposito. Je hoeft je daarover geen zorgen te maken. Moneyou geeft je Groen deposito door aan de belastingdienst. Deze vind je vanaf 1 maart terug in je vooraf ingevulde belastingaangifte.

Wat is het RISN-nummer van Moneyou?

Dit is: 006270360.

RISN staat voor Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer. Dit nummer wordt gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere (overheids)organisaties, zoals de Belastingdienst.

Lenen

Hoe vraag ik een kopie van mijn jaaroverzicht aan?

Je kunt je jaaroverzicht(en) terugvinden in Mijn Moneyou Lenen. Lukt dit niet, dan kun je een kopie van je jaaroverzicht per e-mail opvragen. Stuur hiervoor een verzoek naar lenen@moneyou.nl met als onderwerp Kopie jaaroverzicht en je contractnummer.

Hoe weet ik of de rente die ik betaal kan aftrekken voor de inkomstenbelasting?
Neem voor een persoonlijk advies contact op met een belastingadviseur of de Belastingdienst.

Voor welke leningen krijg ik een jaaroverzicht?

Je ontvangt een jaaroverzicht voor alle leningen die je hebt bij Moneyou Lenen.

Welke informatie vind ik op mijn jaaroverzicht?

Op je jaaroverzicht staat het beginsaldo per 1 januari 2020, het eindsaldo per 31 december 2020 en de werkelijk betaalde rente in 2020.

Mijn rentebedrag van afgelopen jaar is lager dan ik had verwacht. Hoe kan dat?

Waarschijnlijk heb je gebruikgemaakt van de eenmalige betaalpauze. Hierdoor heb je een aantal maanden geen rente (en aflossing) betaald. Op je jaaroverzicht vind je het werkelijk betaalde rentebedrag.

NB: De (theoretische) looptijd van je lening is verlengd met de looptijd van de betaalpauze. Je betaalt de gemiste termijnen dus later. Hier worden geen extra rente of andere kosten voor in rekening gebracht.

Ik heb gebruikgemaakt van de betaalpauze. Heeft dit effect op mijn betaalde rente?

Ja, vanwege de betaalpauze heb je een aantal maanden geen rente betaald. Op je jaaroverzicht vind je het werkelijk betaalde rentebedrag.

NB: Je totale kredietsom is ongewijzigd. De (theoretische) looptijd van je lening is verlengd met de looptijd van de betaalpauze. Je betaalt de gemiste termijnen dus later. Hier worden geen extra rente of andere kosten voor in rekening gebracht.

Heeft de betaalpauze verdere fiscale gevolgen voor mij?

De betaalpauze kan fiscaal gevolgen voor je hebben. Neem hiervoor contact op met je tussenpersoon of een fiscaal adviseur.

Waar vind ik meer informatie over de betaalpauze?
Ga voor meer informatie over de betaalpauze naar: https://www.moneyou.nl/lenen/betaalpauze
Is het saldo op mijn jaaroverzicht bruto of netto?

Op je jaaroverzicht vind je het netto begin- en eindsaldo. Dit zijn bedragen zonder de rente die je nog gaat betalen.

Als je een Persoonlijke Lening hebt dan wijken de bedragen op je jaaroverzicht af van de bedragen die je in Mijn Moneyou Lenen ziet. In Mijn Moneyou Lenen staan namelijk bruto bedragen (dus inclusief de rente die je nog gaat betalen). Voor de belastingaangifte heb je het netto saldo nodig.

Hoe kan het dat het saldo voor mijn Persoonlijke Lening op mijn jaaroverzicht afwijkt van het saldo in Mijn Moneyou Lenen?

In Mijn Moneyou Lenen vind je je bruto saldo. Dit is het openstaande saldo, inclusief de rente, over de resterende looptijd. Dit is dus het bedrag dat je op dit moment in totaal aan ons moet terugbetalen.
Op je jaaroverzicht staat het netto saldo. Dit is het bedrag dat je nog aan ons terug moet betalen, exclusief de rente. Voor de belastingaangifte heb je het netto saldo nodig.

Kan ik de kosten voor extra inlossen ook opgeven bij mijn belastingaangifte?
Neem hiervoor contact op met een belastingadviseur of de Belastingdienst.

Krijg ik mijn jaaroverzicht digitaal of per post?

Heb je Mijn Moneyou Lenen? Dan krijg je je jaaroverzicht digitaal in Mijn Moneyou Lenen.

Scroll op de Mijn Lening pagina omlaag naar tips over ‘Veilig omgaan met Mijn Moneyou Lenen’.