Veilig internetbankieren

MoneYou ziet het als haar plicht je geld en je gegevens te beschermen. Onder de tabs op deze pagina vind je informatie over onze veiligheidskeurmerken, wat wij voor je doen en over wat je zelf kunt doen.

Kijk voor algemene informatie over veilig internetbankieren op http://www.veiligbankieren.nl. Op deze site van de Nederlandse Vereniging van Banken vind je alles over het voorkomen van internetcriminaliteit. Zo lees je meer over verschillende vormen van internetcriminaliteit en krijg je praktische tips over veilig internetbankieren.

We beveiligen je gegevens via een SSL-certificaat van VeriSign. Hieronder lees je meer over beide keurmerken.

Thuiswinkelwaarborg

Het Thuiswinkelwaarborg is het Nederlandse keurmerk voor bedrijven die producten en/of diensten verkopen via internet, catalogi, post, enz. aan consumenten. Bedrijven die gecertificeerd zijn, verplichten zich te houden aan relevante wet- en regelgeving, aan de algemene voorwaarden Thuiswinkel overeengekomen met de Consumentenbond en aan de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg van de vereniging Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.         

Je hebt bij een Thuiswinkel.org gecertificeerd bedrijf bovendien de garantie op onafhankelijke klachten- en geschillenbemiddeling. Lees meer over het Thuiswinkel waarborg, of bekijk ons Thuiswinkel waarborg certificaat.

VeriSign

MoneYou beveiligt je gegevens via een SSL-certificaat van VeriSign. SSL zorgt dat vertrouwelijke informatie gecodeerd is met een sleutel die alleen bij MoneYou en je computer bekend is. Bij een beveiligde verbinding staat in de adresbalk 'https://'.

VeriSign is het meest betrouwbare keurmerk op internet en biedt de meest veilige SSL-certificaten die beschikbaar zijn voor iedere site-bezoeker. Op MoneYou en Mijn MoneYou zijn je geld en gegevens veilig!

Lees meer over het VeriSign keurmerk of bekijk ons VeriSign certificaat.

 

 

MoneYou doet er alles aan om je geld en je gegevens te beschermen. Daarom hebben we geïnvesteerd in geavanceerde beveiligingstechnologieën:

  • Een firewall blokkeert ongeoorloofde toegang en beschermt je gegevens in ons systeem.
  • SSL-encryptie; je persoonlijke gegevens worden beschermd door SSL-encryptie (Secure Socket Layer). Als je rechtsonderin je browser dubbelklikt op het gele slotje, verschijnt ons SSL-beveiligingscertificaat.
  • We loggen je automatisch uit wanneer je de Persoonlijke Pagina langer dan 10 minuten niet gebruikt. Bij de Sparen App word je, indien je deze niet gebruikt maar wel bent ingelogd, na 5 minuten uitgelogd. Zo helpen we je, mocht je een keer vergeten uit te loggen, om te zorgen dat anderen niet bij je geld en je gegevens kunnen (je logt uiteraard zo weer in).

Verder geldt voor sparen bij MoneYou het volgende:

  • Je kunt bij MoneYou alleen geld van je spaarrekening overboeken naar je zelf ingestelde tegenrekening.
  • Het is niet mogelijk om iemand te machtigen om over je rekeningen te beschikken.
  • Gegevens worden vanuit de Persoonlijke Pagina en de Sparen App versleuteld, en dus beveiligd, naar de bank verzonden.
  • Je kunt zelf kiezen hoe je wilt inloggen in de Sparen App: met je wachtwoord, zelf gekozen 5-cijferige pincode of je vingerafdruk (alleen op Touch ID toestellen van Apple). Je stelt zelf je inlogvoorkeuren in en kunt deze altijd weer aanpassen via Instellingen in de app. Kies je ervoor om in te loggen in de Sparen App met de vingerafdruk, dan wordt je vingerafdruk opgeslagen op een beveiligde chip op je iPhone of iPad. Apple en MoneYou hebben geen toegang tot je vingerafdruk.  

 

Bij MoneYou kun je je bankzaken zelf online beheren. Onder andere overboeken, saldo checken, e-mailadres aanpassen en je tegenrekening wijzigen, kun je zelf online regelen via je Persoonlijke Pagina met je gebruikersnaam en wachtwoord. Ook onze communicatie verloopt hoofdzakelijk via e-mail en je Persoonlijke Pagina. Hier plaatsen wij berichten voor je over bijvoorbeeld rentetarieven, veiligheid of gewijzigde voorwaarden. Het is daarom van belang dat je regelmatig inlogt. Voor een goede dienstverlening en om eventuele fouten en misbruik zo spoedig mogelijk op te lossen en te voorkomen, raden we je aan om eens per maand in te loggen.

Ook met de Sparen App heb je toegang tot je spaarrekening(en). Je logt in de app in met je gebruikersnaam en wachtwoord of met een zelf in te stellen 5-cijferige pincode. Ook het bevestigen va een overboeking en het openen van bijvoorbeeld deposito's doe je met je wachtwoord of pincode. Heb je een iPhone of iPad met Touch ID, dan kun je dit zelfs met je vingerafdruk.

Of je nu inlogt op je computer met je wachtwoord, of in de Sparen App met een 5-cijferige pincode of je vingerafdruk, veilig internetbankieren heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand. Zo is het verstandig om je eigen computer en mobiele toestellen goed te beveiligen. Hiermee verklein je het risico op internetfraude. Hieronder vind je een aantal tips waarmee je veiliger kunt internetbankieren.

  • Zorg voor een goede beveiliging van je computer. Update regelmatig je virusscanner en je software.
  • Kies een uniek, moeilijk te raden wachtwoord. Gebruik bijvoorbeeld niet je naam, de naam van je kinderen of je geboortedatum.
  • Houd je wachtwoord of 5-cijferige pincode geheim. Wij vragen nooit om je wachtwoord of code.
  • Log na het gebruik van de Sparen App of de Persoonlijke Pagina altijd uit.

Waar moet je op letten als je gebruik maakt van een 5-cijferige pincode en/ of vingerafdruk in de Sparen App?

  • Onze app is gericht op rekeninghouders van 18 jaar en ouder.
  • Zorg ervoor dat je je telefoon of tablet zelf ook beveiligd hebt met een toegangscode of Touch ID.
  • Kies bij het aanmaken van een 5-cijferige pincode een code die niet voor de hand ligt en moeilijk te raden is. Gebruik dus geen code op basis van je eigen geboortedatum of dat van je kind of partner. Ook is het af te raden om bijvoorbeeld je postcode, je huisnummer of telefoonnummer te gebruiken.
  • Behandel de 5-cijferige pincode op dezelfde manier als de pincode van je betaalpas: schrijf deze niet op en vertel deze aan niemand anders. Zorg er ook voor dat er niemand meekijkt wanneer je de code intoetst op je telefoon.
  • Ben je je telefoon kwijt of is hij gestolen? Bel dan met onze klantenservice, zodat wij je account kunnen blokkeren. Onze klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Telefoonnummer: 0800 – 666 3993 (kosteloos). Vanuit het buitenland: 0031 20 889 2002 (internationaal tarief).
    Goed om te weten: veel telefoons zijn vanaf afstand te blokkeren wanneer deze gestolen is of kwijtgeraakt. Wel zo veilig!
  • Apple staat het je toe om 5 vingerafdrukken op te slaan op je toestel. Wanneer er vingerafdrukken van anderen zijn ingesteld op je iPhone of iPad hebben zij toegang tot de Sparen App. Houd hier rekening mee. Deel je je telefoon of iPad met anderen? Log dan in met een 5-cijferige pincode.
  • Wees extra voorzichtig met je telefoon of tablet om de kans op misbruik van de app door anderen zo klein mogelijk te houden.

Meer informatie?

 

MoneYou vindt het belangrijk dat je gegevens goed zijn beschermd. Daarom vragen we je automatisch een aantal keer per jaar bij het inloggen om je wachtwoord te wijzigen. Door regelmatig je wachtwoord te wijzigen, draag je bij tot veilig internetbankieren.

Je kunt ook zelf binnen internetbankieren je wachtwoord wijzigen:

1) Log in op je persoonlijke pagina.
2) Ga naar Mijn gegevens>Wachtwoord wijzigen.
3) Wijzig je wachtwoord.

Goed om te weten: maak je gebruik van de Sparen App? Je wachtwoord is gekoppeld aan je 5-cijferige pincode en/of vingerafdruk. Wijzig je je wachtwoord, dan vraagt de app je opnieuw je pincode en/of je vingerafdruk in te stellen. Wel zo veilig.

Sluiten

Inloggen