Hypotheek afsluiten? Zo kies je een notaris

Hypotheek geregeld? Tijd voor de overdracht van de woning! Dit regel je bij een notaris. De notaris kan namelijk de ‘hypotheek passeren’ en ervoor zorgen dat jij de nieuwe eigenaar van het huis wordt. Wat doet een notaris precies, wat kost het en waar moet je op letten bij het kiezen van een notaris?

“De notaris regelt eerst dat je de eigenaar van de woning wordt.”

Waarom een notaris?

Alleen een notaris is bevoegd om vast te leggen wie de eigenaar van een woning is. Daarbij ziet de notaris erop toe dat alles goed is geregeld. Zo controleert hij of de koopsom is overgemaakt en of iedereen voldoende is geïnformeerd.

Wat doet een notaris?

De notaris regelt eerst dat je de eigenaar van de woning wordt. Dit wordt vastgelegd in de eigendomsakte, ook wel transportakte genoemd. Zowel de verkopende als de kopende partij ondertekenen deze akte.

Vervolgens regelt de notaris dat de woning als onderpand van de hypothecaire lening wordt geregistreerd. Dit gebeurt via de hypotheekakte. Deze akte wordt ondertekend door de koper en door een afgevaardigde van de hypotheekverstrekker. Vaak is er niet echt een medewerker van de bank aanwezig bij het passeren van de akte, maar wordt de notaris gemachtigd om de hypotheekakte te ondertekenen.

Tot slot schrijft de notaris de afschriften van beide akten in bij het Kadaster. Zodra dit is gedaan ben je officieel de nieuwe eigenaar van de woning. Gefeliciteerd!

 

Wie betaalt die bepaalt

Koop je een bestaande woning? Dan zijn de notariskosten vaak voor rekening van de koper. Wie betaalt, die bepaalt en dus kiest de koper welke notaris de hypotheek passeert. Koop je een nieuwbouwwoning dan komen de kosten meestal voor rekening van de verkoper en regelt deze partij de notaris. Vaak is er dan een projectnotaris die de overdracht van alle woningen in het nieuwbouwproject regelt.

Wat kost een notaris?

Het tarief dat een notaris mag rekenen is vrij. Dit houdt in dat er geen wettelijk minimum of maximum is vastgesteld en iedere notaris zelf mag bedenken hoeveel er in rekening wordt gebracht. De kosten kunnen dus sterk variëren en het is dan ook raadzaam om meerdere offertes op te vragen. Controleer daarbij of de volgende kosten zijn inbegrepen bij het tarief: inschrijvingskosten van het Kadaster, btw, registratierechten en recherchekosten. Zo kun je goed vergelijken en kom je niet voor verrassingen te staan.

Meer over de Moneyou Hypotheek

Terug naar het overzicht

Sluiten

Inloggen