Moneyou Sparen

Moneyou Sparen stopt

Sluit zelf je spaarrekening en beëindig je klantrelatie
Moneyou Sparen stopt per 5 juli 2021. Dit betekent dat je Vrij opneembaar en/of Kwartaal spaarrekening gaat stoppen. Vanaf deze datum heb je geen toegang meer tot je spaarrekening(en) en is het niet meer mogelijk om overboekingen te doen van en naar je spaarrekening. We willen je daarom vragen om vóór 5 juli2021 zelf je spaarrekening(en) te sluiten en je klantrelatie te beëindigen. 
 
Hieronder leggen we je uit hoe je je spaarrekening sluit en je klantrelatie beëindigt.

Sluit eenvoudig je spaarrekening

  • Log in op je Persoonlijke pagina
  • Klik op 'Spaarrekeningen‘
  • Wil je nog je rekeningafschriften downloaden? Doe dat voor je doorgaat naar de volgende stap.
  • Klik op 'Rekening opheffen'.
  • Selecteer de tegenrekening waarnaar we je eventuele saldo kunnen overboeken.
  • Nadat je je spaarrekening hebt gesloten, ontvang je van ons een bevestigingsmail.

Sluit eenvoudig je klantrelatie

  • Zodra je je spaarrekening(en) hebt gesloten, kun je de klantrelatie beëindigen.
  • Log in op je Persoonlijke pagina.
  • Klik op ‘Mijn gegevens’
  • Wil je nog je Financieel Jaaroverzicht van 2020 of van de voorgaande jaren downloaden? Klik dan in het linker menu op ‘Jaaroverzicht’. Doe dat voordat je verder gaat met de volgende stap.

  • Klik op ‘Klant sluiten’. Volg de stappen voor het downloaden van je Financieel Jaaroverzicht 2021 en sluit je klantrelatie.
  • Nadat je de klantrelatie hebt beëindigd, ontvang je van ons een bevestigingsmail.

Veelgestelde vragen

Ik heb een e-mail ontvangen waarin Moneyou mij vraagt mijn spaarrekening te sluiten en mijn klantrelatie te beëindigen. Is dit wel te vertrouwen?

Ja. Dit kun je controleren door op het e-mailadres van de afzender te klikken. Is het e-mailadres sparen@email.moneyou.nl? Dan weet je zeker dat het een bericht is van Moneyou en geen phishing e-mail.

Andere belangrijke signalen die duiden op phishing zijn:
• Een link naar een website die niét overeenkomt met de website van de organisatie die men zegt te zijn (tip: beweeg met je muis over de link. Je ziet dan linksonder in je scherm de echte link);
• Grammaticale fouten en/of slecht lopende zinnen;
• Urgentie: een verzoek om snel te reageren;
• Een verzoek om vertrouwelijke gegevens.

Ook belangrijk om te weten: Moneyou vraagt je nooit om je wachtwoorden of pincode. Niet via de e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook. We vragen je ook nooit om via een link in een e-mail of SMS direct in te loggen. Ga altijd zelf naar onze website om in te loggen op je Persoonlijke pagina.

Hoe download ik mijn Financieel Jaarovezicht 2021?

Je kunt je Financieel Jaaroverzicht van 2021 pas downloaden als je de klantrelatie beëindigt.
Let op: voordat je de klantrelatie beëindigt, moet eerst je spaarrekening zijn gesloten.

Voor het sluiten van je klantrelatie log je in op je ‘Persoonlijke pagina ’. Klik op ‘Mijn gegevens’ en vervolgens op ‘Klant sluiten’. Volg daarna de stappen voor het downloaden van je Financieel Jaaroverzicht 2021. Je kunt nu ook de klantrelatie sluiten.

Hoe download ik mijn Financieel jaaroverzicht van 2020 en voorgaande jaren?
  1. Log in op je Persoonlijke Pagina via onze website.
  2. Ga in het linker menu naar ‘Mijn gegevens’.
  3. Klik op ‘Jaaroverzicht’ en selecteer het gewenste jaar.
  4. Klik vervolgens op download en je pdf verschijnt linksonder in je scherm. Of je vindt het bij je downloads (sneltoets CTRL+J of Command+J).
Hoe download ik mijn rekeningafschriften?

Wil je nog je rekeningafschriften downloaden? Doe dit dan vóór 5 juli 2021. Hierna kun je er niet meer bij.  

Je kunt je overzichten downloaden via je Persoonlijke pagina op onze website. Dit kan niet via de Sparen app.  

  1. Log in op je Persoonlijke Pagina.
  2. Ga in het linker menu naar ‘Spaarrekeningen’ 
  3. Klik op ‘Download afschrift’ en selecteer het rekeningnummer.
  4. Geef de periode aan waarvan je een overzicht wilt hebben.
  5. Druk op ‘Zoeken’, vervolgens op ‘Downloaden’ en dan op ‘Open’.
  6. Sla het document op.
Ik ben vergeten mijn Financieel jaaroverzicht te downloaden. Wat moet ik nu doen?

Jaaroverzicht 2020 en eerder
Heb je je spaarrekening(en) opgezegd en ben je tijdens het sluiten van de klantrelatie vergeten je jaaroverzicht(en) van 2020 of de jaren daarvoor te downloaden? Geen paniek. Laat het ons weten via info@moneyou.nl en we sturen het overzicht alsnog naar je toe.

Jaaroverzicht 2021
Heb je je klantrelatie beëindigd en ben je vergeten je Financieel Jaaroverzicht van 2021 te downloaden? Geen paniek. Een aantal weken na 5 juli 2021 ontvang je per post een laatste afschrift met het saldo van € 0. Hierop staat ook je laatste transactie. Dit afschrift samen met je Financieel Jaaroverzicht 2020 kun je gebruiken voor je belastingaangifte over 2021.

Mijn Financieel Jaaroverzicht 2021 klopt niet, wat nu?

Had je in 2021 een (Groen) deposito en heb je bij het sluiten van je Moneyou spaarrekening en het beindigen van je klantrelatie je Financieel Jaaroverzicht 2021 gedownload? Dan heb je misschien gezien dat dit jaaroverzicht niet helemaal juist is. Onder het kopje Spaardepositos staat nu het totaalbedrag van al je depositos, inclusief eventuele Groen depositos. Dit bedrag moet bij de einddatum 31 december 2021 € 0 zijn.

Na de officile sluiting van Moneyou Sparen ontvang je van ons per post een correct Financieel Jaaroverzicht 2021. Daarnaast zorgen we ervoor dat de Belastingdienst aan het einde van dit jaar de juiste gegevens ontvangt.

Ik wil mijn rekening sluiten, maar mijn tegenrekening is opgeheven. Wat nu?
Om je spaarrekening te kunnen sluiten, moet je de huidige opgeheven tegenrekening wijzigen naar een actieve tegenrekening. Volg onderstaande stappen:

1. Log in op je Persoonlijke pagina
2. Klik in het linker menu op 'Mijn gegevens'
3. Klik op 'Wijzigen gegevens'
4. Klik op 'Tegenrekening' en voer een rekening in die je wilt gebruiken

Status volgen
Wil je de status van je wijziging volgen? Dat kan via je Persoonlijke pagina. Log in en kies in het linker menu voor 'Mijn gegevens' en tot slot 'Tegenrekening'.
 
Hoe wijzig ik mijn tegenrekening?
Volg onderstaande stappen om je tegenrekening te wijzigen:
1. Log in op je Persoonlijke pagina
2. Klik in het linker menu op 'Mijn gegevens'
3. Klik op 'Wijzigen gegevens'
4. Klik op 'Tegenrekening' en voer je gewenste rekening in.

Ik ben het wachtwoord voor mijn spaarrekening vergeten. Wat nu?

Ben je het wachtwoord voor je spaarrekening vergeten? Geen paniek. Volg deze stappen:

1. Ga naar de inlogpagina
2. Klik op 'wachtwoord vergeten?’
3. Vul je gebruikersnaam in
4. Neem de captcha-code over
5. Geef antwoord op je geheime vraag

We sturen je daarna een tijdelijk, eenmalig wachtwoord. Log daar vervolgens mee in. Nadat je bent ingelogd, word je direct gevraagd het wachtwoord te wijzigen.

Let op: wanneer je het wachtwoord correct hebt gewijzigd, ben je direct ingelogd op de persoonlijke pagina. Indien je weer terugkeert naar het inlogscherm dan is het niet gelukt om je wachtwoord te wijzigen. Om het nog eens te proberen, kan je opnieuw inloggen met je gebruikersnaam en het tijdelijke wachtwoord. 

Vereisten wachtwoord
Je nieuwe wachtwoord mag niet hetzelfde zijn als je laatste 5 wachtwoorden. Het moet bestaan uit minimaal 8 en maximaal 30 karakters, en moet hoofdletters, kleine letters en cijfers bevatten.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat nu?
Je hebt je gebruikersnaam aangemaakt bij het openen van je Moneyou spaarrekening. Ben je die vergeten? Geen nood. Bel de Moneyou Klantenservice en we sturen je gebruikersnaam per e-mail naar je toe. Dit doen we nadat we je identiteit hebben gecontroleerd. Je kunt ons bereiken op: 0800 - 666 3993 (kosteloos).

Ik kan niet inloggen in de Sparen app. Wat nu?
Lukt het je niet om in te loggen via de Sparen app? Probeer dan op je Persoonlijke pagina in te loggen via onze website. Lukt het nog steeds niet? We helpen je graag. Neem contact op met de klantenservice: 0800 - 666 3993 (kosteloos).

Is mijn spaargeld nog wel veilig nu Moneyou stopt?

Ook nu Moneyou in 2021 stopt, is je spaargeld veilig bij ons. Je spaargeld valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel en is het beschermd tot een bedrag van € 100.000. Wil je meer informatie over het depositogarantiestelsel? Kijk dan op de website van De Nederlandsche Bank. Je kunt ook contact opnemen met de Moneyou Klantenservice via info@moneyou.nl of 0800 - 666 3993.

Waar moet ik met mijn geld heen nu Moneyou Sparen stopt?

Het spijt ons dat we je geen alternatief kunnen bieden voor je bestaande Moneyou spaar-of betaalrekening. Moneyou is een internetbank waarbij je zelf je bankzaken regelt. We mogen geen advies geven en kunnen je dus ook niet adviseren over producten van andere aanbieders van financiële producten. Op internet vind je verschillende aanbieders van spaarproducten, rente en voorwaarden. Mocht je deskundig advies willen hebben, dan kun je terecht bij erkende financieel adviseurs of je bank waar je je tegenrekening aanhoudt.

Houd wel rekening met het depositogarantiestelsel.

Hoe zit het met het depositogarantiestelsel als ik mijn geld van Moneyou overboek naar een andere bank?
Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van € 100.000 per persoon per instelling. Houd er rekening mee dat wanneer je je geld van Moneyou overboekt naar een andere rekening, en je daardoor meer dan dit bedrag op je rekening hebt staan, je tot maximaal € 100.000 beschermd bent. 
Meer informatie over het depositogarantiestelsel is te lezen op de website van DNB.

Hoelang duurt een overboeking van mijn spaarrekening naar mijn tegenrekening?

De snelheid van een overboeking ligt aan het tijdstip en de dag waarop je dat doet.

  • Op werkdagen vóór 13.00 uur wordt de overboeking dezelfde werkdag verwerkt.
  • Op werkdagen na 13.00 uur of in het weekend wordt de overboeking de volgende werkdag verwerkt.

Een snelle verwerking van je overboeking is ook afhankelijk van de ontvangende bank.